Després d’haver dut a terme la 55a Fira de l’Oli Qualitat Verge Extra i les Garrigues, aquest darrer cap de setmana les Borges Blanques, resulta difícil no poder externalitzar les bones sensacions recollides al llarg de tres dies intensius i defugir del sentiment de satisfacció personal que experimentem els membres del Patronat Fira de les Garrigues per la feina feta, preparada durant molts mesos.
Aquesta sensació obtinguda, especialment pel compromís insubornable i creixent que teniu els expositors amb el certamen i en contribuir decisivament a millorar-lo i fer-lo créixer any rere any, fet que permet uns resultats excel·lents en quant a nombre de participants i a volum de vendes efectuades, però el millor de tot per nosaltres és la quantitat de comentaris que ens han arribat i la qualitat d’aquests, banyats de generositat, de reconeixement i de felicitació cap a l’equip humà organitzador. Un personal de l’Ajuntament de les Borges que, bàsicament fora del seu horari laboral diari, posa les seves aptituds, disponibilitat i capacitat professional al servei d’aquest esdeveniment únic per a nosaltres i que resulta espectacular per als visitants. Em refereixo a un certamen pensat i carregat de sensacions i emocions, com també d’un territori garriguenc tant fascinant com digne de descobrir en plenitud, a partir del seu oli de màxima qualitat i prescriptor directe de salut per qui el consumeix.
Aquesta ha estat una edició centrada en experiències, unes al ben mig del camp, al costat de les cabanes de volta i els marges de pedra seca, amb recol·lecció d’olives, altres amb la recent recreació visual amb sistema maping en un moli antic, que també va servir de refugi durant la Guerra Civil i els seus maleïts bombardejos aeris. A la vegada, l’oportunitat de realitzar un circuit turístic pel Centre Històric de la capital verge extra, amb el Trenet de l’Oli i diversos guies explicant les singularitats urbanístiques de la ciutat del President Macià, que al seu dia va arribar a concentrar més de seixanta molins i tants altres cups per emmagatzemar l’oli, abans d’exportar-lo arreu en combois sencers des de l’estació de trens.
Per sort, avui les coses es fan millor en origen, i aquesta 55a edició de fira n’ha estat testimoni, ja que efectivament prima la comercialització com a prioritat estratègica i a la vegada el valor afegit que suposa una tipologia d’envàs d’allò més atractiu. Amb joves emprenedors, i l’objectiu de fer de la distribució de l’oli el seu futur professional, ens presagia un futur esperançador i optimista a dia d’avui i denota un canvi substancial en l’aposta del sector oleícola a casa nostra, desprès de set edicions de promoció amb nou perfil i més ambició.
Per tant, només em resta agrair-vos de tot cor que, un cop més, ens hàgiu posat les coses tan fàcils per fer allò que ens agrada tan fer, promocionar l’oli i la resta de la producció agroalimentària de qualitat, alhora que ensenyem al món totes les coses i les persones meravelloses que tenim a les Garrigues i de les quals moltes encara estan per descobrir. Així que, enhorabona, una abraçada i fins l’any que ve.
Cordialment,
Enric Mir i Pifarré
Alcalde de les Borges Blanques i
president del Patronat Fira de les Garrigues